A 2020-as koronavírus világjárvány a filmgyártásra és azon belül a filmek központi témájára is rányomta a bélyegét.

“Mi sem számítottunk ennyi koronavírusos filmre, de hát ez van” – nyilatkozta a zsűri idei elnöke, Adam Sandler.

Enfermé dans

Egy párizsi lakásban vacsorapartit ad barátainak egy fiatal festőművész, miután sikerült eladnia első triptichonját. A madeleine közben éri őket a hír, hogy kijárási tilalmat rendelnek. Úgy döntenek ott helyben várják ki a járvány lecsengését. A következő hetekben azonban váratlan fordulatok érik egymást: barátságok, kapcsolatok születnek vagy érnek véget és a francia művészvilágról is kapunk egy újszerű képet. “Flörtök, borok és rengeteg sajt” – jellemezte így röviden a filmet a Le Monde sportrovata.

The ballad of empty streets

2020 tavaszán egész New York bezárkózott, az utcákon egy lélek sem járt: ezt a helyzetet használta ki egy banda, hogy kirabolja a Bank of New York központi fiókját. Félreértések sorozata azonban oda vezet, hogy a társaság minden tagja – a szakácsot leszámítva – beépített rendőr. A kialakuló patthelyzetet pedig tovább nehezíti, hogy a bank széfjében csak román lejt találnak. A film utolsó fordulata pedig a legedzettebb filmrajongókat is meg fogja döbbenteni. Majdnem megtörtént események alapján.

Это не наша судьба

Oroszországban, a messzi északi Krasznojarszk egy eldugott tanyáján egy volt NBA-sztár vezette szekta várja a világvégét egy homoszexuális üstökös formájában, amikor eljut hozzájuk a koronavírus-járvány híre. A szekta két részre szakad: többek kezdik el hinni, hogy valójában a járvány hozza el számukra is a véget. A szekta vezére azonban ragaszkodik ahhoz, hogy várják meg az üstököst, éljék túl addig, és ezért 10 percenként kézmosásra kényszeríti a tagokat. A helyzetet csak fokozza, hogy a környékbeli medvék az egyik éjjel rajtaütnek a tanya vodkakészletén. A kritikusok egyöntetűen emelték ki a film leheletfinom karakterábrázolását és a darabos színészvezetést.

Whose room is it, anyway?

Klasszikus angol bohózat, alpesi ízekkel megbolondítva. Az osztrák-brit koprodukcióban készült vígjátékban egy brit legénybúcsús társaságot, a brit külügyi államtitkárt, három római bíborost és egy Las Vegas-i szenior mazsorett csapatot a tiroli Grand Monseigneur Yeti Hotelben ér a karantén. És ha ez nem lenne elég, a személyzet tagjai kizárólag holt nyelveken beszélnek. A film bevallottan az angol színházi vígjátékok hagyományait követi, miközben a modern urbánus elidegenedés dekonstrukciója és elkapkodott jungiánus újraépítése is felsejlik a háttérben, vagy mi a jó franc.

Tilbake av osten 2

A versenyfilmek egyetlen darabja, amelynek nem központi eleme a koronavírus. A norvég Hommelstø városának sajtkészítő dinasztiájának történetét feldolgozó első rész akkora siker volt 2020 végén, hogy minden protokollt felrúgva személyesen Ferenc pápa követelte (állítólag vállalhatatlan hangnemben és stílusban) a folytatást. Bár a film szándékosan kerüli a koronavírus témáját, a történet egyik központi alakja a játékidő egésze alatt a koronavírust szimbolizáló jelmezben van és folyamatosan köhög.